Home » Výlety a akce » Náchod 2018 – studentská reportáž

Náchod 2018 – studentská reportáž

21. ročník celostátního festivalu studentské tvořivosti Náchodská Prima sezóna

Úterý 15. 5.
Od prvních chvil pro nás cesta na studentský soutěžní festival Náchodská Prima sezóna představovala jedno velké dobrodružství. Dobrodružství s objevováním stále něčeho nepoznaného, nového. Za sekci literární se zúčastnili Ladislav Kukal ze třídy 3 UZD společně s Vladimírem Henklem
z 1UZD, Adéla Čížkovská ze třídy 1UOA pak za sekci fotografickou.
Vyrazili jsme v úterý 15. 5 v 11:00 hod. služebním autem od naší školy ve Strašnicích. O bezpečnou a spolehlivou jízdu se postaral pan učitel Mgr. Zdeněk Klán. Po příjezdu do Náchoda ve 14:00 nás přivítal osobně ředitel Jiří Hejzlar a vedoucí fotosekce Roman Unger.

Náchod ten samý den, přibližně 15:00.
Ředitel NPS Jiří Hejzlar a fotograf – profesionál Roman Unger nás zasvětili do toho, jak zde vše funguje. Základně, které se přezdívalo U Pranýře, jsme pro její příjemnou atmosféru ihned podlehli.
Vedoucí lektor nám ukázal naši ubytovnu. Bohužel jsme nestihli Graffiti workshop, který vedl Jan Šubert. Proto jsme šli prozkoumat krásy města Náchoda. Na Masarykově náměstí nás upoutaly hned dvě domény, a to kostel sv. Vavřince a radnice. Po prohlídce města jsme dorazili na večeři do restaurace
U Beránka. Byli jsme potěšeni kvalitou zdejších pokrmů. Vše jsme snědli jako hladová smečka Pražáků hodně daleko od domova.

Středa 16. 5. Workshop.
Čekala nás snídaně a vzhledem k jedné akci literární sekce, konající se až v pátek, jsme se s Áďou rozhodli pro fotodílnu. Na tu jsme se vrhli hned po ranním jídle.
Nejprve jsme se seznámili s technikou výroby fotogramu. Bylo to až děsivě jednoduché. Stačilo vyskládat předměty na speciální papír a rychle nasvítit, neboť se to celé konalo ve tmě.
Druhou prací byla o něco „chemičtější“ strukáž. V mnoha případech jsme netušili, co nám z toho vzejde, ale o to víc jsme pak byli překvapeni krásou našich výtvorů.
Abychom si udělali přestávku, zašli jsme se podívat na promítání studentských filmů a bubenický workshop. Myslím, že obě tyto akce se velmi vydařily. Naplněni novými poznatky a s inspirací v hlavě jsme se městem vraceli zpět do fotokomory ke strukáži a dalšímu tvoření fotek.
Večer jsme se usadili v klubovně U Pranýře, kde jsme se spřátelili s mladými organizátory- studenty, kterým se hromadně říkalo Wokurky. S nimi čas rychle utíkal.

Čtvrtek 17. 5. Workshop.
Ráno i se zavazadly, připraveni k přestěhování na poslední noc, jsme brzy ráno po snídani stáli v klubu U Pranýře. V osm jsme již seděli v autě a jeli směrem k Jaroměři a pevnosti Josefov.
Bok po boku jsme s Áďou prolézali opuštěné prostory „špitálu“. Procházeli jsme přízemí, první patro i půdu. Vše kolem mělo depresivní nádech. Co víc si může fotograf přát?
Největším zážitkem bylo sklepení. Prohlíželi jsme temné místnosti plné poničeného nábytku, izolace a jiného harampádí. Vskutku skvělý zážitek. Celé toto prostředí nám vynahradilo Náchod, kde zatím probíhala přehlídka studentských divadel, bubenický workshop, taneční workshop a divadelní improvizace pod vedením známé herečky Simony Babčákové.
Po obědě jsme dostali svolení projít si celé město Josefov, jelikož špitál jsme již měli prohlédnutý od půdy až po sklep. Do Náchoda jsme se vrátili zhruba v 17:00.
Zbytek dne jsme se procházeli po Náchodě a před večeří jsme stačili ještě najít cestu k zámku, kde, jak jsme překvapeně zjistili, chovají dva nádherné medvědy. Zaujal nás především sám renesanční zámek, který jsme obešli kolem dokola.
Poté jsme se přesunuli na hotel Zimní stadion, abychom se ubytovali na poslední noc.

Pátek 18. 5.
Se znovu sbalenými věcmi jsme se ráno opět sešli U Pranýře, odkud jsme po snídani odjížděli k vedoucímu fotosekce Romanovi Ungerovi do ateliéru. Pan Učitel Mgr. Zdeněk Klán nám přivezl posily v podobě tří dalších žáků z maturitních ročníků, Veroniku Kovaříkovou, Jana Šmída a Tomáše Nguyena z třídy 2 NSA. Mohu říci, že čas strávený s Romanem v jeho ateliéru byl pro mnohé velkou zkušeností a přínosem. Vyzkoušeli jsme si nové způsoby osvětlování fotografických motivů.
My jsme se rozhodli k prohlídce zámku mnohem detailněji než minulý den. Samozřejmě jsme se zastavili u medvědů a cestou jsme opět počítali všechny schody vedoucí k zámku. Objevili jsme krásnou zahradu a zjistili, že je to jediné místo, za které se neplatí vstupné, proto jsme skončili jen
u její prohlídky. Dolů jsme se konečně dostali ke správnému počtu schodů.
Na vyhlášení promluvil starosta města Náchoda a poslanec parlamentu ČR Jan Birke. Hlavní organizátor NPS 2018 Ing. Jiří Hejzlar spolu s hercem a režisérem Ondřejem Kepkou poděkovali všem účastníkům. Tečkou za festivalovým týdnem bylo vyhodnocení na pódiu na Masarykově náměstí, které nám přineslo radost. Ve fotosekci získal čestné uznání Jakub Adam z třídy 1UOA, které převzal v zastoupení spolužák Jan Šmíd. Následovala prohlídka výstavy v Náchodské knihovně a už jen cesta domů.

Naše poděkování patří hlavně vedení naší školy za podporu, bez které by nebylo možné celou „naší akci“ zrealizovat.
Zprávu vypracovali účastníci 21. celostátního studentského festivalu NPS 2018.